505230377 podrozeterapeutyczne@gmail.com
Made with love by Zuzanna Bajsarowicz
Dziś coś specjalnie dla osób pracujących z dziećmi - psychologów, pedagogów, nauczycieli, logopedów, fizjoterapeutów, terapeutów SI i wszystkich innych osób, które w najbliższym czasie i po długiej przerwie związanej z kwarantanną (ale nie tylko) spotkają się na zajęciach z dziećmi.
W czasie, w którym się nie widzieliście, wiele mogło się zmienić w życiu Twojego małego pacjenta/ucznia. Dla niektórych z dzieci mógł być to czas intensywnej nauki - nieważne, czy sformalizowanej, czy nauki poprzez zabawę, a dla innych czas spędzony głównie przed komputerem czy tabletem. Jedne dzieci otoczone miłością i szacunkiem mogły wzrastać i rozwijać się, dla innych (w najbardziej drastycznej formie - doświadczających przemocy) był to okres wyjątkowo trudny. Dlatego warto, abyś z otwartym umysłem zwrócił uwagę, na kilka rzeczy. Być może będziesz jedyną osobą, która zada te pytania dziecku.
Jak się dziś czujesz?
Przede wszystkim zapytaj dziecko, jaki jest jego nastrój. Obserwuj sygnały płynące z jego ciała - czy jest spięte, czy rozluźnione, czy coś się w nim zmieniło od Waszego ostatniego spotkania. Dla dziecka okres kwarantanny mógł być np. obfity w lęk, bo nie rozumiało, co się z nim dzieje lub mógł się częściej złościć, bo dochodziło do konfliktów z rodzeństwem, co może wpływać na aktualne samopoczucie.
Nazywam się Zuzanna Bajsarowicz.
Jestem psychologiem
i psychoterapeutą. Pracuję
w nurcie systemowo - ericksonowskim z osobami dorosłymi, dziećmi
oraz młodzieżą.
Jestem autorką ebooka rozwojowego "Podróże Terapeutyczne w głąb siebie", który już jest dostępny w sklepie.
Jak się czułeś najczęściej?
Dowiedz się, jak dziecko czuło się najczęściej. Czy jego dominujący nastrój był pogodny, czy raczej smutny. Dziecko może nie powiedzieć wprost, może nie pamiętać, ale wyraźny rozdźwięk między aktualnym samopoczuciem i dominującym nastrojem może być dla Ciebie sygnałem, by dopytać o więcej rzeczy.
Czym chciałbyś się pochwalić?
Twój mały gość pewnie ma ochotę opowiedzieć, czego fajnego się nauczył albo co udało mu się osiągnąć. Być może nauczył się liczyć do 10, a może nauczył się grania w nową grę, Cokolwiek by to nie było, pochwal go, a na pewno się ucieszy.
Co lubiłeś robić w czasie, gdy się nie widzieliście?
Zapytaj, jakie były ulubione zajęcia w trakcie czasu, w którym się nie widzieliście. Może się okazać, że jedzone wspólnie z rodzicami obiady, a może oglądanie ulubionej bajki. A TY dowiesz się, czy dziecko spędzało czas raczej samo, czy także z rodziną, co ci się nie podobało w trakcie kwarantanny?
To bardzo ważne pytanie pokaże, co doskwierało dziecku w trakcie izolacji. Być może była to samotność, a może brak możliwości spotkań z ulubioną panią lub wychodzenia na plac zabaw. Dowiesz się, jakie są potrzeby dziecka.
Ale pamiętaj ! Najważniejsza jest relacja!
Kartę pracy, którą możesz wykorzystać podczas pracy z dzieckiem po dłuższej nieobecności możesz pobrać TUTAJ.
Chcesz dowiedzieć się więcej?